Contact

The Moscow Times

The Moscow Times is de grootste onafhankelijke Engelstalige krant en nieuwswebsite van Rusland.

De in Moskou gevestigde redactie richt zich met actualiteiten, achtergrondverhalen en goede journalistiek op een wereldwijd publiek. Met de door Yuna ontworpen en ontwikkelde nieuwe website hoopt The Moscow Times een bijdrage te leveren aan de persvrijheid in Rusland, die onder president Poetin zwaar onder druk is komen te staan.

Bekijk de website
moscow times

Aanpak

De redenen voor het nieuw ontwikkelen van de website waren divers, maar na een technische- en data-inventarisatie en constructieve meetings met de redactie kwamen als snel een aantal essentiële punten naar boven.

De website die we aantroffen was ontwikkeld op een Russisch Open Source -websitebuilder-  platform. Dit platform bood zeer uitgebreide opties voor opmaak, zowel op artikel als landingspage niveau en had diverse timing en publicatie functies. Zoveel vrijheid en opties dat het voor de redactie onduidelijk was wanneer en hoe een artikel online verscheen. Een platform gericht op veel vrijheid dus. Een opzet die behoorlijk anders is dan  onze visie voor redactionele platformen. Wij vinden dat een redactioneel platform het creëren van content te moet ondersteunen. Daar horen uiteraard opmaakmogelijkheden bij, maar de redactie en redacteur moet vooral ondersteund worden bij het schrijven van een goed artikel. Het systeem moet tools bieden om eenvoudig content te publiceren, op een dusdanige manier dat er zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden.

Een tweede issue met het bestaande platform zat hem in de techniek. Binnen Rusland zelf is Google niet de meest gebruikte zoekmachine waardoor geen rekening was gehouden met Search Engine Optimisation (SEO) of met de laadtijd van een pagina. Dit laatste is tegenwoordig een van de belangrijkste rankingfactoren.

Een ander essentieel punt is het verdienmodel.
Tot voor kort draaide het verdienmodel van The Moscow Times zoals bij vele uitgevers rondom printuitingen. De website was een plek waar printartikelen doorgeplaatst werden.
Enkele Google AdSense bannerspots en “automatisch” gegenereerde advertorials zorgden voor online inkomsten. Met de printuitgave richtte The Moscow Times zich op in Moskou gevestigde buitenlanders, maar deze zijn langzaam uit Moskou verdwenen. Dit waren er in de hoogtijdagen zo’n 50.000  nu zijn het er minder dan 10.000. Hiermee is de printuitgave voor adverteerders niet meer interessant. Al met al een reden om bij het ontwikkelen van de site het verdienmodel ook aandachtig door te nemen.

Mobile first Mobile first

Resultaat

Het resultaat is een nieuwe site die structureel klopt. Het leidende principe was dat de bezoeker snapt waar hij geland is, een vertrouwde indruk krijgt en wordt gestimuleerd binnen de website door te klikken naar meer artikelen. Uiteraard is de website ontworpen met de nadruk op ‘mobile first design’. Omdat het grootste deel van de bezoekers gebruik maakt van mobile devices, maar ook omdat Google vanaf 1 juli 2019 mobile first indexing hanteert.

De redactionele invoer omgeving is intuïtief en sluit aan bij hun werkwijze. De opmaakopties van artikelen zijn verder uitgebreid en kunnen worden ingezet indien nodig. Zo kan een standaard nieuwsbericht direct worden aangemaakt, gepubliceerd en op de homepage worden uitgelicht en kan een longread worden voorzien van de nodige koppen, kaderteksten, gerelateerde artikelen en social media elementen. 

Dat het optimaliseren voor Google op het gebied van techniek (laadsnelheid en SEO) als een doordachte content structuur voor de bezoekers loont is direct terug te zien in de prestatie van de website. Dit zien we terug in de  KPI’s; de gemiddelde tijd op de website is significant langer, het aantal pagina’s per bezoeker is gestegen en het totaal aantal paginaweergaven is verdubbeld.

Bovenstaande heeft ook direct een invloed op het nieuw ingevoegde verdienmodel. In plaats van kleine Google AdSense ad spots is de site ingericht rondom de beter betaalde en grotere IAB Advertentieformaten. Middels Adx worden de inventory programmatic verkocht. Daarnaast kent het managementsysteem ook de optie om eigen of zelf verkochte campagnes uit te serveren. Deze zelf verkochte campagnes gaan vaak samen met de verkoop van native advertising campagnes. Om niet te afhankelijk te zijn van deze salesactiviteiten wordt er ook -succesvol- direct aan de lezers verdiend. Dit door het invoegen van een donatie optie. Hierbij worden websitebezoekers na een aantal paginaweergaven, en afhankelijk van de referral, gevraagd The Moscow Times eenmalig of periodiek te ondersteunen. 

De laatste troef is het aanwezige archief. The moscow Times heeft als een van de weinige nieuwswebsite een compleet digitaal artikel archief vanaf de het moment dat Gorbatsjov de socialistische teugels liet vieren. Op dit moment wordt er gekeken hoe dit archief vermarkt kan worden.

Resultaat
- laadtijd van pagina’s 20x sneller
- Verlaging van redactionele last
- verdubbeling van het aantal pageviews in 4 maanden tijd en sindsdien stabiel groeiende
- verbetring van positie in Google, waaronder opname in Google News
- stabiel platform bij piek belastingen van 2 miljoen pageviews/uur (Corona crisis en Oekraïne crisis)

Webaapplicatie The Moscow Times Webaapplicatie The Moscow Times Webaapplicatie The Moscow Times Webaapplicatie The Moscow Times

Ben je nieuwsgierig geworden?

Heb je een vraag, een plan, of een probleem? Laten we het er eens over hebben!
Neem gerust contact met ons op voor een gesprek, een offerte of een kop koffie!

Bel: +31 (0)10 425 58 54 of maak gebruik van onderstaand formulier.